אֲנִי מְבַקֵּשׁ
לֵב דּוֹפֵק, נֶפֶשׁ חַיָה

סיפורים וגעגועים לא״ד גורדון מאת חבריו

אהרן דוד גורדון (1922-1856) היה פועל חקלאי, הוגה דעות, חבר ומורה דרך לחלוצים.
איש אמת ולב שהקדים מעשיו לחכמתו, וביקש מהפכה יסודית בנפש האדם והעם. 

במלאות מאה שנים לפטירתו אספנו סיפורים, זיכרונות ומאמרים שכתבו חבריו של א״ד גורדון וכן דברים היוצאים מן הלב שנשא בוועידות שונות של היישוב העברי וקטעים נדירים שלא התפרסמו מעולם

שמות הכותבים

יעל גורדון • משה סמילנסקי • שמעון קושניר • אברהם מרדכי חריזמן • יוסף פיין • אלכסנדר זייד • דב סקיבין • שלום שטרייט • יהושע מרגולין • נחמה פוחצבסקי • צבי סוכובולסקי • דוד שמעוני • נח אלימלך דבורקין • דוד ורדי • נתן חפשי • שמואל שפירא • שמואל דיין • שמעון קושניר • חיים סלעם • שושנה בלובשטיין • מרדכי שנהבי • נחום בנארי • חנה כצנלסון • יהודית צנטר־כהן • בנימין בנימיני • יעקב ברקוביץ • תנחום תנפילוב • יוסף ברץ • יהושע מנוח • מרים זינגר־ברקוביץ • מאיר הניש • שמעון ראבידוביץ • צבי תמרי • משה שושני • אליהו בן חורין • יצחק לבני • יצחק לופבן • מרדכי שניר (קושניר) • יעקב יערי פולסקין • יעקב פיכמן • ברל כצנלסון • אליהו רוטשטיין • אשר ברש • ר׳ בנימין • נחמן תרדיון • חיותה בוסל • אביגדור גרינשפן • יעקב אורי • ראובן בריינין • יוסף חיים ברנר • יוסף אהרונוביץ • אהרן דוד גורדון

בספר החדש נאספו רוב ככל מאמרי הזיכרונות שנכתבו על א"ד גורדון בשנים הסמוכות לפטירתו, וכן כמה מאמרים שפורסמו עליו עוד בחייו, על ידי מכיריו ואוהביו.

רוב המאמרים פורסמו בעבר בעיתוני התקופה, בכתבי עת ובספרים שונים, ומיעוטם מתפרסם כאן לראשונה מתוך כתב יד המחברים. יוצא דופן הוא מאמרו של ראובן בריינין, שדבר קיומו לא היה ידוע עד כה לאוהבי גורדון ולחוקריו, והתגלה לנו בצורה ניסית.

מאמר זה פורסם בעיתון בשנת 1904, ומתוארת בו דמות של אדם מיוחד במינו: הוא צמחוני ושוחר־שלום, מואס במסחר ודוגל בעבודה וביגיע כפיים. מאמרו של בריינין הוא המאמר הראשון שנכתב אי־פעם על גורדון, והוא מכיל ידיעות חשובות שלא נודעו עד כה על דמותו ופועלו.

מסוג זה הוא גם סיפורו של יוסף חיים ברנר על הדמות אריה לפידות, אשר נדפס בספרו 'מכאן ומכאן', וקטעים נבחרים ממנו מובאים לפנינו בספר. ברנר היה מידידיו הקרובים ביותר של א"ד גורדון, ואותו אריה לפידות מגלם, למעשה, את דמותו של גורדון. גם סיפור זה, המתאר בקווים מדויקים את דמותו ואופיו של גורדון, נדפס בחייו, ובעילום שמו.

בחלקו השני של הספר מובאים מאמרים עיוניים על משנתו ודרכו של גורדון אשר נכתבו על ידי חבריו ותלמידיו, ומורגשת בהם נימה אישית וחמה כלפיו. לא קלה הייתה מלאכת הבחירה, מתוך מאות המאמרים שנכתבו עליו לאורך השנים, ואנו מקווים שהמבחר שלפנינו, הסוקר את משנתו מצדדיה השונים, יספק את הבסיס הדרוש להכרתה.

לקט המכתבים שקיבל גורדון מאת חבריו, המתפרסמים בחלק השלישי בספר, חושפים מעט מאהבתם וגעגועיהם של החברים אליו. הביטויים שבהם הם פונים אליו – "אחינו החביב", "רענו ומורנו", וגם "סבא יקר", מלמדים על היחס המיוחד שלהם כלפיו, שהיה עשיר וסוחף מכדי לבטאו במילים. ״אבינו אתה, גורדון! אב רחמן ומבין את נפש בניו״.

הצצה אינטימית לליבו ולמחשבותיו של גורדון מזומנת בחלק הרביעי, שבו מתועדים דיבוריו ושיחותיו בוועידות חשובות שהתקיימו בארץ ובגולה – ועידות שעסקו בפיתוח היישוב היהודי בארץ ודנו בסוגיות ציבוריות שעמדו על הפרק. מבעד לדבריו של גורדון, שמובאים כלשונם מבלי כל עריכה, מורגשים היטב חום רוחו וכנות נפשו.

דוגמא מהספר

* הספר מכיל 310 עמודים​

נותרו 11 מארזים אחרונים!

מארז מיוחד: הכתבים. הסיפורים. המאמרים.

מארז מיוחד הכולל את 5 ספרי היסוד להעמקה בהגותו של גורדון

290 ₪ במקום 365 ₪

אהרון דוד גורדון

אהרן דוד גורדון נולד בחג השבועות תרט״ז בעיירה טרויאנוב (כיום באוקראינה). הוא היה הבן היחיד שנותר להוריו, אורי ודבורה, לאחר שכל אחיו נפטרו בצעירותם.

למעשה, כשני שלישים מחייו חי גורדון חיים לא פשוטים שהיו מלאים בסבל, מצוקה ובדידות, בעיקר מול הטמטום האנושי, הקיבעון, הקנאות, הבורגנות והעדריות. הוא התחתן בגיל צעיר עם בת דודו, פייגל טרטקוב. שבעה ילדים נולדו להם, אבל רק שניים שרדו. כל מוות של ילד שרט שריטה עמוקה בנפשו. הם התגוררו ליד הוריה של פייגל, בעיירה אובודובקה, ושם גורדון נאלץ לפלס את דרכו בין הכפריים הנבערים ובין החסידים הקנאים, שנשאו את שמו של אלוהים אבל דיכאו את האדם. באותה תקופה הוא שמר מצוות, אבל לא היה יכול לסבול את הרעיון שאדם יבטל את ה״אני״ שלו בפני רבי – של חסידים או של משכילים. וכך גורדון, איש האלוהים והאדם, שהעריך בכל ליבו את החסידות, הפך למטרה להקנטות החסידים ברחובות העיירה. המבוגרים ראו בו אפיקורס, אבל דווקא בני הנוער הפכו לידידיו הקרובים. הוא מצא בהם גמישות, תום ורוח חופשית שהיו כלואים אצל אבותיהם, ובילה עימם את מיטב זמנו בטיולים, בשיחות ובקריאת ספרים.

גורדון ביקש את האדם ואת הרוח שבו. הוא רצה יותר מכול עבודת יצירה, אבל לא ראה כל דרך לשלב זאת בחייו. הוא נאלץ לעבוד למחייתו כמנהל חשבונות באחוזה של הברון גינזבורג, עבודה נוקדנית ומאוסה בין פקידים קטני נפש, שהיו ריקים אפילו מהאידיאלים של החסידים הקנאים שמהם ברח. עם זאת, המחשבה על האלטרנטיבה – להפוך לחנווני או לסוחר – עוררה בו זוועה. לא נותרה לו ברירה אלא לנשוך שפתיים ולהמשיך בעבודה המכנית.

הימים והשנים נקפו, והשיממון בסביבתו של גורדון רק נעשה עמוק ומכאיב יותר. אולם בגיל 48, האיש שבילה את חייו בין מספרים, ברונים ובירוקרטים אפורים, נולד מחדש. בשנת תרס״ג נמכרה החווה – והגיע זמן הגאולה. הוא החליט לנצל את המשבר כדי לחיות את החיים שעליהם חלם.

״אני עתה כתינוק שנולד, נולדתי מחדש״

(מתוך מכתביו הביתה)

בי״א באדר תרס״ד עלה גורדון בגפו לארץ ישראל. מעולם קודם לכן הוא לא עבד בעבודה גופנית, אולם בדרכו ארצה הוא החליט לעסוק רק בעבודה פיזית, במיוחד בחקלאות, לפי תפיסתו שעבודה בטבע חיונית לחיי האדם. בשל כך, גורדון לא הסכים בשום אופן להתפרנס מפקידות או מתרומות, ולמרות גילו התעקש להצטרף לפועלים הצעירים ולעבוד בשדות. גורדון גר איתם בחדריהם, שר איתם, רקד איתם, התכתב איתם, התווכח איתם, וכל זמן שמצב בריאותו אפשר זאת, גם עבד איתם. השפעתו על החלוצים גדלה מיום ליום מכוח הדוגמה האישית, וכך הפך למורה ולדמות מופת עבור אנשי העלייה השנייה.

רבים מהם נפגשו איתו ושוחחו עימו, אך רק מעטים ירדו לעומק הגותו, ומאלה שירדו לסוף דעתו רק יחידים הזדהו איתו, משום תביעתו הנחרצת להגשמה עצמית הלכה למעשה. לכן, חרף ההערכה שרחשו לו והרצון להתקרב אליו, גורדון עצמו חי בתחושת בדידות כואבת.

מתוך חיי המלאכה והמחשבה הוא כתב דברי הגות, מכתבים וגם פובליציסטיקה אקטואלית. גורדון עמל בימים בעבודה קשה בשדות, ובלילות – בכתיבה הגותית. הוא לא הסכים לקבל שכר סופרים על מאמריו, כיוון שסירב לעשות את התורה קרדום לחפור בה. משנת תרס״ט (1909) דבריו החלו להתפרסם, ושמו הלך לפניו בארץ ובחוץ לארץ כדמות מופת; דמות של חלוץ שמיישם את הגותו בעולם המעשה.

גורדון היה איש של תפרים: בין משפחת המתנגדים שלה נולד, למשפחת אשתו החסידית־קנאית; בין לימודי קודש מסודרים ללימודי חול אוטודידקטיים; בין עיירה קנאית לעמיתיו הפקידים המשכילים־חילונים. סביבת תפרים היא סביבה המצמיחה יחידים, וגורדון היה קודם כול יחיד. מתוך ה״אני״ שלו, מתוך היחיד, הרחיב גורדון את ההתבוננות אל האדם, אל הלאום והאנושיות, אל הטבע והעולם.

בתקופה רוויה בסערות אידיאולוגיות ובמחנאות, גורדון ניסה להשמיע קול אחר. הוא האמין שהתמסרות לאידיאולוגיה כזאת או אחרת משיגה בסופו של דבר את המטרה ההפוכה.

החיים עצמם והתחדשותם היו העיקר בעיניו, המבחן היסודי לכל דבר; מעֵבר לרעיונות, לאידיאולוגיות, לתבניות חברתיות ולתפיסות דתיות. הוא חזר והדגיש: ״החיים צריכים להיות חיים, לא אידיאל ולא עבודה לשם אידיאל. החיים הם היצירה ולא האידיאל – החיים של יוצר החיים עצמו״. הדרך לתיקון, לפי גורדון, עוברת בהעמקה פנימית, בהתקרבות היחיד לעצמו ולזהותו הייחודית, ברגישות ובפתיחת הלב להוויה, לבני אדם ולטבע.

עוד דברים נפלאים
מא״ד גורדון!

ספרים / חולצות / תיקים

לתקופה מוגבלת

מחיר מיוחד לכבוד ההשקה

מחיר מבצע בהזמנה מוקדמת: 75 ₪ במקום 95