fbpx

אָטוֹם יְחִידִי בְּרֹחַב חֲלָלוֹ שֶׁל עוֹלָם

צלילה פואטית בעקבות בעקבות ׳האדם והטבע׳, ספרו של א״ד גורדון עם סבינה מסג, גלילה רון פדר עמית, לייה נאור, צוריאל אסף

וּפָקַחְתָּ בַּיּוֹם הַהוּא אֶת עֵינֶיךָ, בֶּן אָדָם, וְהֵצַצְתָּ יָשָׁר לְתוֹךְ עֵינֵי הַטֶּבַע וְרָאִיתָ בָּהֶן אֶת תְּמוּנָתְךָ, וְיָדַעְתָּ כִּי אֶל עַצְמְךָ שַׁבְתָּ, כִּי בְּהִתְעַלֶּמְךָ מִן הַטֶּבַע הִתְעַלַּמְתָּ מֵעַצְמְךָ. וְשַׁבְתָּ וְרָאִיתָ, וְהִנֵּה מֵעָלֶיךָ, מִעַל יָדֶיךָ וְרַגְלֶיךָ, מֵעַל כָּל גֵּוְךָ וְנַפְשְׁךָ נִפְרָכִים וְנוֹשְׁרִים שְׁבָרִים־שְׁבָרִים כְּבֵדִים, קָשִׁים, מְעִיקִים, וְאַתָּה מִתְיַשֵּׁר, מִזְדַּקֵּף, גָּדֵל. וְיָדַעְתָּ כִּי אֵלֶּה הֵם שִׁבְרֵי קְלִפָּתְךָ, אֲשֶׁר הִתְכַּוַּצְתָּ בְּתוֹכָהּ בְּתִמְהוֹן לְבָבְךָ, כְּצָב בְּתוֹךְ שִׁרְיוֹנוֹ, וַאֲשֶׁר לָאַחֲרוֹנָה גָדַלְתָּ מִתּוֹכָהּ. וְהִרְגַּשְׁתָּ בַּיּוֹם הַהוּא בְּכָל כֹּחַ לְבָבְךָ אֶת הַלַּחַץ אֲשֶׁר קִירוֹת הַבָּתִּים בָּעִיר וְגַם בַּכְּפָר לוֹחֲצִים עַל נַפְשְׁךָ, וְהִרְגַּשְׁתָּ כָּל חֲצִיצָה קַלָּה הַחוֹצֶצֶת בֵּין נַפְשְׁךָ וּבֵין הַמֶּרְחָב הָעוֹלָמִי, בֵּין נַפְשְׁךָ וּבֵין הַחַיִּים הָעוֹלָמִיִּים.

חידוש מערכת היחסים של האדם עם הטבע היא יסוד מרכזי בהגותו ובחייו של גורדון. לתפיסתו, הטבע אינו רק מקום לבילוי ולשעשוע או נושא למחקר מדעי, וגם אינו רק משאב שמוכרחים לשמור עליו כדי להבטיח את המשך הקיום האנושי. לפי גורדון, הטבע הוא המרחב הבסיסי ביותר למפגש עם מהות חיינו, בהיותו נקי מגבולות תודעה ותרבות אנושיים.

בעיניו של גורדון, מקור החולאים של התרבות האנושית הוא התרחקות האדם מהטבע. אין מדובר ברעיון רומנטי וגם לא בחזרה לאורח חיים פרימיטיבי, אלא ביציאה משדה ההכרה המצומצם ומהאגו הצר אל חיים של חוויה, של חיבור בלתי־אמצעי לכל מרחבי החיים בצורתם הטבעית. הבית צריך להיות פתוח לטבע, וכך גם בית הכנסת, מקום העבודה ומקומות הבילוי. האדם צריך לצאת אל ההרים, הגבעות, היערות והשדות, כי חיבור לטבע הוא מצע של חיבור לעצמי, לנפש ולעולם. מצע לחיים של התרחבות מנקודת החיבור הפנימית של האדם אל היחסים הזוגיים והחברתיים ועד למעגלי הקיום של רקמת החיים הגדולה.

איך נוכל להעמיק את ממד החוויה בחיינו? איך אפשר לחיות את הטבע בתוך סביבה אורבנית? איך יוצרים חיבור חי לטבע? איך לגשת לטבע כמרחב מזין, יוצר ומרפא?

צלילה פואטית בעקבות החיבור 'האדם והטבע'. מהמקום שטובע בנו הטבע, ועד לקרע הבוער שלנו מהמרחב החי, הפראי והמזין. נטעם מהתשוקה והדחיפות ביחסי האדם והטבע, תוך מבט למשנת גורדון ולשיחה הערה שלו עם יצירה עברית עכשווית.

שיחה בהשתתפות

גלילה רון־פדר־עמית סופרת, מחברת הספר 'העורג' על סיפור חייו של א"ד גורדון וספרי ילדים ונוער רבים המנגישים את דורו ותקופתו לדור הצעיר.

סבינה מסג חלוצת שירת הטבע העברית החדשה, מחברת הספר 'מהי אקופואטיקה'. משוררת, עורכת ומתרגמת שירת טבע. משלבת חיים של יצירה לצד טיפוח משק באדמת כליל.

לייה נאור מטפלת בטבע ומייסדת בית הספר 'דרכים לדעת' להכשרת מנחים בטיפול בטבע ובמסע.

צוריאל אסף (מנחה) יוצר ומחנך מן הגליל. מחבר הספר 'לדובים שהיו כאן פעם'. מנחה חבורות שיטוט יצירתי. רכז תוכן בתוכניות חינוך מחברות לאדמה בארגון השומר החדש.

0
    הסל שלי
    הסל שלך ריקחזרה לחנות
    מוצרים שאולי תאהבו